SöstraMi goes viking

Vi har - till barnens stora förtjusning - även i år besökt den årliga vikingamarknaden i Värmlands Nysäter. Hantverk, gyckel, tornerspel, lekar, yxkastning, försäljning av mat, dryck och andra delikatesser (godis!) var några av evenemangen på årets marknad.

Ska man gå på vikingamarknad ska man väl vara klädd som en viking, tyckte barnen, så det var bara att sätta sig vid maskinerna och knåpa ihop något.

Här har ni mina riddar/viking/bröderna lejonhjärta - barn in action :-)


                   

Nog hade de väl gympadojor på vikingatiden - eller?

Roligast tyckte barnen nog att eldblåsaren/komikern med skämt för både barn och vuxna var ;-)

De tillbringade också lång tid vid vikingalekplatsen, där man kunde kasta ringar på horn, ha dragkamp, gå på styltor eller sitta på en stock och försöka träffa varandra med hösäckar - väldigt roligt!
 
Jag använde såklart linne till alla tre tunikorna, hade i gömmorna en mapp med vikinga/medeltida mönster (!), så det var bara att klippa till.  Att sitta och fålla för hand och göra snygga infordringar var dock inget jag kände att jag hade tid med, så det blev universallösningen kantband i stället. Många meter blev det...

Grabbarna fick också varsin penningpung som de var mäkta stolta över!







 











Kommentarer
Postat av: Hanna K

Gah vad läckra kläder!! Roligt med vikingamarknad! Snyggt!

2010-07-31 @ 08:18:29
URL: http://lillspooky-syblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

söstra mi gör en liten, unik kollektion med kläder för barn att leva i. Färg, form och funktion är nyckelorden.

söstra mi tvättar alla tyger innan sömnad med tvättnötter och strävar också efter att använda ekologiska och återbrukade material.

För beställningar eller frågor – välkommen att kontakta mig på [email protected]

Tack för besöket!

RSS 2.0