Midsommarfirande och tunikeblomster

Efter en härligt midsommarfirande är vi tillbaka för sista veckan i stan innan SöstraMi flyttar ut på landet för sommaren :-)


Lilltjejen deltog storögd i dansen kring stången - något som killarna i år tyckte de var för stora för... ända tills björnen sover, förstås...

Här hos SöstraMi är det sommartunikor i ropet - kanske inte så konstigt med tanke på det helt fantastiska vädret!



Här är två beställda babytunikor i storlek ca 74-80. Den prickiga sydd av stuvbitar och den gulblommiga (självklart) återvunnet tyg.

Roade mig också med att sy till Lilltjejen och hennes kusiner i samma ålder. Det blev en nätt liten bukett...




Här valde jag att lämna ärmen "öppen", dvs inte göra prinsesspuffen som på babytunikorna ovan. Dessa är i storlek 2 år och samtliga sydda av återvunna, tunna, sköna bomullstyger. Lilltjejen hade sin hela midsommarhelgen!

Den här gången sydde jag en kanal i halsringningen och trädde sedan i resår, men tror nästan jag tänker återgå till att sy med resårtråd i stället - det blir en mjukare ringning som också ser väldigt fin ut...

Mönstertips!!! Hos Indietutes kan man hitta gratismönster på hennes peasant-blouse - det passar utmärkt att använda till den här typen av tunikor och klänningar. Tunikan ovan är då i jämförelse lite utställd, jag vill minnas att  hennes mönster är rakt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

söstra mi gör en liten, unik kollektion med kläder för barn att leva i. Färg, form och funktion är nyckelorden.

söstra mi tvättar alla tyger innan sömnad med tvättnötter och strävar också efter att använda ekologiska och återbrukade material.

För beställningar eller frågor – välkommen att kontakta mig på [email protected]

Tack för besöket!

RSS 2.0