Vårvisa

 

EN VÅRVISA

- Ge rum, jag vill opp,
sa Rabarberknopp.
Så sprängde han med sin röda topp,
men jorden sa stopp:
-Du får lugna dig lite, Rabarberknopp!

- Ge plats, jag vill opp,
sa Rabarberknopp,
han svällde av styrka, han glödde av hopp,
-pass på, jag vill opp,
jag vässar min topp,
jag känner hur våren gror i min kropp!

-Tittut, tittopp,
nu sticker han opp,
nu hälsar han glatt med sin röda topp
och svaras av kvittrande fåglars tropp: -Välkommen hitopp,
välkommen, välkommen Rabarberknopp!

ur Görans Bok som gavs ut första gången 1916


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

söstra mi gör en liten, unik kollektion med kläder för barn att leva i. Färg, form och funktion är nyckelorden.

söstra mi tvättar alla tyger innan sömnad med tvättnötter och strävar också efter att använda ekologiska och återbrukade material.

För beställningar eller frågor – välkommen att kontakta mig på [email protected]

Tack för besöket!

RSS 2.0