Back on track och höstrusk!

Söstrami lever än! :-)
Jag har bara haft extremt fullt upp på mitt "andra" jobb - kombinerat med flytt, ny dator, renovering och avsaknad av bildredigeringsprogram har gjort att bloggandet pausat en stund. Men nu ser jag fram emot att kunna vara mer aktiv i cyberspace igen...
Först ut idag är ett par överdragsbrallor beställda av mellansonen - ett nödvändigt och ganska dyrt och tråkigt plagg i dessa hösttider. Jag grävde i flyttkartongerna och fick fram behandlad poplin och bävernylon, två utmärkta material för ändamålet.
Jag har gjort enklare varianter av sådana här byxor förut, men i takt med att barnen växer ökar också kraven på design.
För en tid sedan så köpte jag Meedom-böckerna om mönsterkonstruktion - jag brukar ju rita egna mönster men kände att jag liksom är redo att försöka gå ett steg till och ville läsa på lite. Till dessa byxor har jag använt deras grundform tre för byxor. Funkade bra, men tycker att de blev i bredaste laget, inte riktigt i proportion till längden. Funderar på att sy på en bit till i nederkanten av byxorna vid tillfälle.
Så här blev det i alla fall :
Allvädersbyxor med lös och behaglig passform med frambyxa i tåligt bomullstyg och knän i bävernylon.

Bakbyxan tvärtom med bävernylon på rumpan och bomullstyg i benet.

Knän med sydda veck för passform och lite "utställdhet". Stickningarna är sydda med tvillingnål (har inte packat upp CoverPro:n ännu...) med sk jeanstråd i guld!
Här ser man fickan - en fickpåse med rundad öppning - det blev rätt snyggt faktiskt :-)
Sonens design - Bärgarn på hedersplats!
Åsså påsydda reflexband nertill på bakbyxan - viktigt såhär i mörka tider.
I midjan använde jag bredare resår som jag först overlockade fast, vek ner och stickade fast.
I benslut sydde jag en resårkanal med smalare resår.
Och sist men inte minst fodrade jag byxorna med tunn bomullstrikå - perfekt. Sonen kan både ha underställ eller vanliga byxor under.
Allt som allt gick det ganska fort och blev riktigt bra - och sonen är nöjd! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

söstra mi gör en liten, unik kollektion med kläder för barn att leva i. Färg, form och funktion är nyckelorden.

söstra mi tvättar alla tyger innan sömnad med tvättnötter och strävar också efter att använda ekologiska och återbrukade material.

För beställningar eller frågor – välkommen att kontakta mig på [email protected]

Tack för besöket!

RSS 2.0