Sommar, sommar, sommar...

 
Vi firar sommarlov på landet i vår Lilllstuga. Den ligger lite avsides på Mormorsgården bland hästar, hundar, katter och vackra pionbuskar :-)
 
Lilltjejen fyllde häromdagen 4 år och alla kusiner på mammas sida kom och firade. Mormors hus är så stort, så att alla kunde sova över och så roligt är det på Mormorsgården att en del av kusinerna blev kvar två nätter!
 
På bilden ovan sitter Lilltjejen och kusin A på trappan till Lillstugan i sina nya sommarklänningar. De är fortfarande tacksamma och glada för det mesta jag får för mig att sy ihop vid sybordet. Kusin A:s mamma (alltså en av mina systrar) älskar loppisar, och hon håller alltid ögonen öppna efter snygga tyger och påslakan till söstra mi. Tyget till klänningarna ovan - ett gammalt påslakan - är ett av dem som fyndats i sommar.
 
 
Jag sydde enkla klänningar, bredd ca 1 m och längd ca 60 cm. Overlockade över och nederkant och sydde ihop sidorna. Fållade uppe och nere med hushållsmaskinen och bytte sedan till resår som undertråd. Precis nedanför  fållen brukar jag sy några gånger väldigt tätt eftersom tyget är tjockare där så är det svårare att få att rynka sig. Sedan fortsatte jag med ca 1 cm mellanrum neråt. Kom ihåg att fästa resårtråden ordentligt, den har en tendens att smita!
 
Sist så sydde jag de små banden, ca 30 cm långa och fäste på klänningens framsida. Sidosömmen hamnade på baksidan, förstås. 
 
Knyt i nacken och färdigt! :-)
 
 
Tjejerna provade klänningarna på studsmattan och var väldigt nöjda över att vara sommarfina tillsammans.
 
 
Trevlig fortsatt sommar till er alla! Nu ska vi ut i svampskogen...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

söstra mi gör en liten, unik kollektion med kläder för barn att leva i. Färg, form och funktion är nyckelorden.

söstra mi tvättar alla tyger innan sömnad med tvättnötter och strävar också efter att använda ekologiska och återbrukade material.

För beställningar eller frågor – välkommen att kontakta mig på [email protected]

Tack för besöket!

RSS 2.0