Örngott + ♥ = sommarklänning



Fick några secondhand-tyger skickade till mig från Helsingfors. De har legat framme, jag har tittat och klämt, tittat och klämt...
I morse, efter ett dygn av åska och regn, när solen åter sken varmt över gården tog jag det ena örngottet, klippte till så där på en höft, satte mig vid maskinen och vips! Färdigt!

En liten smockad, somrig klänning till lilltjejen. På sådär en kvart - det gillar vi :-))


     


Alltså - ta ett örngott. Klipp av ena änden så att längden blir lämplig + lite extra. Klänningen ovan tycker jag blev i längsta laget, funderar på att korta den. Klipp av andra änden så att du får ett rör. Fålla båda ändorna. Trä i resårundertråd i maskinen, provsy om du inte sytt med resårtråd tidigare så att du förstår hur det funkar.

Börja sedan sy i det som ska bli "upp" på klänningen. Sy första sömmen strax under fållen, när du kommit runt hoppa bara ner en halv centimeter eller så. Glöm inte fästa tråden ordentligt så att den inte sprätter iväg. Sy så många varv du vill ha, fäst sedan ordentligt. Låt det rynka så mycket som behövs för att det ska bli lagom omkrets.

Återvänd till första sömmen högst upp, sy en till riktigt nära, så att du får lite extra rynkning högst upp. Nu återstår bara att ta av biten du klippte bort i början, klipp till lagom långa axelband, fålla in kanterna och sy fast. Det är smart att prova längden och placeringen av axelbandena på den som ska ha klänningen, så att man får rätt mått.

Färdigt!

Ut i solen! :-))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

söstra mi gör en liten, unik kollektion med kläder för barn att leva i. Färg, form och funktion är nyckelorden.

söstra mi tvättar alla tyger innan sömnad med tvättnötter och strävar också efter att använda ekologiska och återbrukade material.

För beställningar eller frågor – välkommen att kontakta mig på [email protected]

Tack för besöket!

RSS 2.0