Trägen vinner - eller?

Jag har sedan en tid tillbaka varit sysselsatt med att rita och sy prototyper för Söstra Mi:s babykollektion. Det är bodyn som varit mest i fokus denna första tid. Egentligen mest för att den är svårast att behärska rent tekniskt, inte nog med att mönstret ska bli bra, man måste också lyckas med alla sytekniska moment.

Jag erkänner här och nu att jag redan vid fler tillfällen än jag kan minnas velat
1. slänga/klippa sönder plagget
2. lämna tillbaka maskinerna och kräva pengarna tillbaka
3. gömma allt tyg längst in i garderoben
4. förneka att jag någonsin haft nånsomhelst ambition att sy barnkläder
5. eller att sy någonting överhuvudtaget!!!

Med det sagt, så kan jag nu ändå konstaterat att det lååååångsamt gått framåt (och ibland bakåt, för den delen...)

Här kommer nu i allafall en liten dokumentation över min mödosamma vandring!





Body nr 1
 



Här lärde jag mig att kontrasterande tråd inte alltid är snyggt, samt att det är lätt att trycka fast knapparna fel så att man måste byta framstycke...

Bomullstrikå från Stoff och Stil, vinröd interlock från gömmorna
Strl 74



















Body nr 2



Här lärde jag mig att olika tyg har olika tjocklekar och därför fungerar olika...  Jag lärde mig vidare att det inte är någon bra idé att skarva kantbandet och att om man syr fyrdubbelt kantband utan bandkantare så blir det väldigt lätt ojämnt...

Ekologisk bomullstrikå från Stoff och Stil
Brun muddväv från Myrins
Strl 56





















Body nr 3



Här lärde jag mig återigen att kantbandning är SVÅRT!!! Särskilt om man försöker använda slinkig och "rullig" jersey.

Ekologisk bomullstrikå från Jofotex, ekologisk brun trikå från Jofotex
Strl 56




















Body nr 4



Här börjar jag äntligen närma mig någonsorts rimligt resultat. Tilläggas bör, att här har jag skaffat en bandkantare, och innan jag kommit till detta resultat har jag svurit, sprättat, förtvivlat, slitit mitt hår för att slutligen resignera.

Jag fick faktiskt ta några dagars paus för att klara av att fortsätta, men här har vi den nu, prototypen!!!

Ekologisk bomullstrikå från Jofotex, svensktillverkad brun trikå från E-slöjd.
Samtliga knappar från Bibbis sybehör
Strl 56











Nu kan jag äntligen börja jobba ordentligt med Babypaketen - men jag tror faktiskt att jag måste ta lite semester först :-)

Bodysarna är såklart tillgängliga om någon är intresserad...















Kommentarer
Postat av: Malin

Det var helt klart värt all ansträngning! Love elefanter!!

2010-03-05 @ 08:47:26
URL: http://smartvalblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

söstra mi gör en liten, unik kollektion med kläder för barn att leva i. Färg, form och funktion är nyckelorden.

söstra mi tvättar alla tyger innan sömnad med tvättnötter och strävar också efter att använda ekologiska och återbrukade material.

För beställningar eller frågor – välkommen att kontakta mig på [email protected]

Tack för besöket!

RSS 2.0