Fleecekofta i cerise...

...i strl 92. Det började så här:
Häromdagen kom lilltjejen hem från dagis med en lånetröja på sig - hon hade frusit när de varit ute och personalen hittade ingen extratröja i hennes låda.

Nä, javisst, ja, hennes fleece har ju blivit för liten, mindes jag då och satte raskt igång med att tillverka en ny.

Den förra modellen av fleecekofta som lilltjejen hade var så söt att jag tänkte mig en något modifierad repris av den. Hittade microfleece som blivit över efter något av mormors stickprojekt och passade fint med det ekologiska gula fårtyget.

Nu är det så att jag har börjat med en ny vana; ni som syr mycket och bloggat länge gör säkert detta redan, men för mig är det ganska nytt - varje gång jag klipper till ett plagg passar jag på att klippa ut en eller flera extra av samma mönster när jag ändå håller på. Inget märkvärdigt, men banbrytande för mig. Det tar nämligen bara aningens längre tid att göra fler mot att göra en - god ekonomi, helt enkelt!

Nå, i det här fallet hittade jag också överbliven rosa fleecefilt som min kusin haft till något och lämnat rester till mig.

Sydde lilltjejens kofta, inga konstigheter, strulade lite med kantbandet och CP:n (någon som är förvånad?), men inget som inte gick att lösa.

Tog sedan itu med rosa fleece och ju längre jag höll på, ju mer förtjust blev jag. Lite stadigare fleece gorde att plagget blev mer som en liten jacka - och färgen! Tillsammans med även här gula får och bruna kantband blev resultatet härligt glatt!

Mycket snack idag - så här blev det ;-)




Kantband av ekologisk bomullsjersey. Kolla också in stickningar med CoverPro:ns trippelsöm - även på kantbanden! Snyggt, tycker jag och lite stadigare där det inte får rynka sig :-)



Växamudd och tryckknappar fram.






Sist en liten titt på lilltjejens lite tunnare i den röda microfleecen.



Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej Lotta!



Verkligen jättesnyggt! Och visst är det mystigt att sy i fleece, tycker du inte?

2010-09-29 @ 07:35:20
URL: http://backjohan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

söstra mi gör en liten, unik kollektion med kläder för barn att leva i. Färg, form och funktion är nyckelorden.

söstra mi tvättar alla tyger innan sömnad med tvättnötter och strävar också efter att använda ekologiska och återbrukade material.

För beställningar eller frågor – välkommen att kontakta mig på [email protected]

Tack för besöket!

RSS 2.0